torsdag 1 december 2011

mamma

dessa sista dagar har jag känns mig som en bra mamma förrutom några höjda röster då barnen har vääääldigt svårt att lyssna....Mickis har börjat med 3:e omgången av sin medicin och dom 2 första har inte hjälpt så nu är de på de högsta som hon kan ta 54mg så skulle inte detta fungera så får vi byta medicin =/ hoppas de hjälper för det börjar ta på krafterna med allt nu....Ialf så gjorde jag och Lenny 3 pepparkakshus ett var till barnen för att slippa bråk och sen för att alla är i olika åldrar och att "kleta" på samma hus är inte uppskattat av en 9-åring som vill ha fint och en 3-åring som inte kan så noga än =) därför valde vi ett var....och alla 3 blev såååå fina....ett står på diskbänken,ett på bordet och en på byrån så mysigt så....detta satt dom och grejja med igår sen när dom var klara tog jag fram pepparkakor som dom fick göra fina allt för att fördriva tiden i detta jävla skit väder =/ man kan ju inte vara ute utan att blåsa bort + att jag har 2 hostiga barn som jag gärna vill få bättre....så idag när dom stora var på skolan passade jag på att göra 3 trolldegar med färg....blå,röd och grön så de har barnen hållt på med idag ända tills nu och nu står de i ugnen =) de ska bli lite julklappar tänkte jag till mormor,morfar,farfar och farmor =) i morgon är ju Lenny ledig så då får de blir lite av hans dag så jag kan gå och träna på morgonen =)....
Idag har jag även bakat pizzabullar.....och hemma gjord pizza sallad =)


PIZZABULLAR!!!!

10 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
125 gram mjukt smör
4 dl mjölk

Fyllning:

1,5 dl ketchup
2 dl riven ost
2 dl skinka, strimlad (eller köttfärs det använder jag)
oregano

1. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål.
2. Klicka i smöret och finfördela det i mjölet. Tillsätt sist mjölken och
arbeta snabbt ihop en deg.
3. Kavla ut degen på mjölat bakbord och bred på ketchupen. Fördela
skinkan och osten jämnt över degen. Avsluta med lite oregano.
4. Rulla ihop och skär i 20 bitar.
5. Ställ i pappersformar och grädda mitt i ugnen i 200 grader 20 minuter.


PIZZASALLAD:

•1 st (ca 7 dl strimlat) litet vitkålshuvud
•2 msk olivolja
•1,5 msk vitvinsvinäger
•0,5 tsk salt
•2 krm grovmalen svartpeppar

Gör så här:
Strimla vitkålen. Detta kan göras med kniv för hand eller i matberedare. Om du gör för hand så är ett tips att använda en osthyvel.

Om du vill ha mjuk och saftig pizzasallad, som på en pizzeria gör då så här: Stöt vitkålen, gärna med en stöt (som man brukar använda i en mortel, se bild nedan). Eller också kan man "knåda" vitkålen med händerna.

Häll över olja, vinäger, salt och peppar och rör om. Smaka av. Tillsätt ev. mer av ovanstående ingredienser efter smak.

Låt stå i kylskåp, gärna ½ - 1 dygn innan servering, men minst 2 timmar.



så detta har jag pysslat med idag =) + att jag var och tränade 2 timmar i morse med Lotta...cyklade 1 1/2 mil på 30 minuter så de ska jag försöka slå i morgon =) + att jag ska träna mina ben och armar i morgon....

Nästa vecka ska vi till Ullared...jag Lotta Annika och helena....ska bli super kul...hade önskat att jag hade några tusen till för jag vet hur mycke de finns där nere =) men de får räcka de jag har för det har gått mycke pengar nu p.g.a Spikes öra...närmare 3600kr =( och han är inte färdig behandlad än *suck* men de får gå =) bara han blir bra min gamla vovve!!!

Sen har det varit massa möten på sista tiden överallt....dels på skolan och sen bup...så nu ska vi se hur vi vänder oss för Marcus skull =( allt för barnen sen att det kan vara jobbigt med sånna här möten de kan jag inte hjälpa men jag gör allt jag kan för att det ska bli bra!!!

Nu ska jag skicka in Marcus i duschen Meja är klar och Mickis är på innebandy så hon får duscha när hon kommer hem sen får de bli kvällen runt 19.30 tiden....

bye =)

1 kommentar:

  1. Såg att du skulle till Ullared nästa vecka. Får jag be dig om en tjänst? Om du hittar beiga kuddar med en vit stjärna på, kan du köpa med två st till mig då? De hade bara mörkblå och svart när jag var där. Kostade 99 kr/st och låg på hemtextilen i stora backar, alldeles vid kassan typ. Jag kan skicka en bild på mms på de mörkblå som jag köpte istället för de beiga om du vill? Så du vet hur de ser ut. Har du samma tfnnr? Och du FÅR säga nej om du tycker det är besvärligt! ;) Kram.

    SvaraRadera